Tereza Hadrbolcova. Powered by Blogger.

THE END OF THE FIRST TERM AT RHUL

Royal Holloway University of L, Egham Hill, Egham, Surrey TW20 0EQ, UK
Koukám na ten kalendář správně? Vážně už je 11. prosince? Přijde mi to skoro jako včera, co jsem doma balila věci a chystala se na novou životní etapu do jiného města, do jiné země... A teď? Teď mám právě za sebou poslední workshop a přednášky prvního semestru. Třikrát hurá! Neskutečné, kam ten čas letí.
// Am I wrong or is it really 11th of December today? It seems like yesterday when I was packing my life into paper boxes and preparing to leave my home to start new life's chapter in a completely different town, or actually in a completely different country. And now? We've finished the very last workshop and lectures of the first term. YAY!! How crazy is that? Time passes so so fast..!
Předem se omlouvám za chvilku nostalgie a emocí, ale Vánoční nálada, pátek večer po ukončení semestru a představa toho, že budu zítra zase doma, asi ani nic jiného způsobit nemůžou. Když se teď ohlédnu zpět na měsíc září a porovnám ho s tím, co je teď, tak můžu říct, že se můj život změnil naprosto po všech stránkách.  Nicméně nejen za prvních pár týdnů, ale momentálně už můžu říci i měsíců, jsem zjistila, jak moc jsem toho zažila a kolik mi toho zatím celý ten čas strávený tady dal. Zároveň vím, že jsem tu poznala přátele na celý život a zažila tolik věcí, na které nikdy nezapomenu. Nehledě na to, že teprve mluvím o prvním semestru a všechno je ještě přede mnou. 
// I want to apologise in advance as I will probably sound a bit nostalgic and emotional right now, but you have to excuse me as I am influenced by the Christmas mood also by Friday's night after completing the first term and also by the fact that I'll be back home tomorrow. It's the time when you look back to see what happened in previous months and you basically realise how much has changed. Nevertheless, I'm not speaking about weeks but already months, so I can definitely tell at the moment how much the time at uni gave me so far. At the same time, I know I've met friends for life and I've experienced things which I'll never forget! Regardless the fact that I'm talking only about the first term so basically we have everything before us. 
Abych řekla pravdu, tak jsem se ze začátku hrozně bála toho, co mě čeká. Přeci jen to není jen tak malý skok a přesun o "pár" kilometrů vedle od místa, kde jste doma. Zároveň už to není střední škola, kde člověk všechno nějakým způsobem zvládal, aniž by musel trávit několik hodin nad různými studiemi.. natož v knihovně. 
// To be honest, I was a bit afraid at the very beginning as I barely had some expectations. After all, it is not a small step in my life as well as it is not a movement only few kilometres away from home. Simultaneously, being a student at uni is also absolutely different compared with the secondary school when we didn't have to pay so much effort to pass and focus on any studies or articles, let alone any time in the library. 

Prvních pár týdnů se samozřejmě neobešlo bez nějakých těch "ups and downs", ale to tak chodí běžně. Každopádně neskutečná podpora ze všech stran mě vždycky udržela nad vodou a já zjistila, kolik skvělých lidí okolo sebe mám. Nevím jestli se tomu dá říkat "výhoda", ale žít daleko od domova člověku ukáže, pro koho nejste jen tak někdo. V tuhle dobu potom zjišťujete, jak obyčejné maličkosti (jako třeba nečekaný dopis nebo balíček) dokážou člověku zlepšit náladu a za to moc děkuju. 
// Of course there were some "ups and downs" in the first weeks when I moved to university but every cloud has a silver lining. In any case, I have to mention that the support from all of you just helped me to stay on top of things! I don't know if being far from home could be considered as an advantage when it comes to realisation who really cares about you.. but in a way I guess it could be considered so. At this time, every little something means a world to me (e.g. unexpected letter or box). So I want to thank you all for that! 
Mějte se krásně a zítra se uvidíme zase doma. x
// Have a lovely evening and see you tomorrow back in the Czech Republic! Can't wait!!! x

With love, T. 

No comments